Gaan communisme en democratische vrijheid samen?  
Aantekeningen t.b.v. zondagochtendlezing 13 oct 1968

Wat is communisme?
Wat is democratie?
Zijn volksdemocratiën democratisch?
En de kapitalistische?
Democratie en persoonlijke vrijheid.
Socialisme en anarchisme.

Tjecho-Slowwakije.

Communisme: ieder krijgt wat hij nodig heeft.
Nodig is wat nuttig is.

Het primitieve communisme, ook onder vroege christenen (naastenliefde).

De ontwikkeling van de mens vanuit het primitivisme: bewustzijn, Ik Ik- bewustzijn.
   bewustzijn: negatie van het onbewuste.
       Ik    : negatie van het collectieve.
Die twee zijn onafscheidelijk

China: ongedifferentieerde eenheid.
India: stelt het onderscheid; verstarde veelheid.
Europa: zelfonderscheiding, zelfbewustzijn.

  Europa    christelijk: abstract.
  Europa: de categorie der indentiteit.
  Voor de massa geldt niet het zuivere Zijn,   maar het verkeerde: Het Hebben.

Alleen in verh. tot zichzelf is de mens Mens.
In verhouding tot zaken zoekt het buiten zichzelf. Alleen in de liefde kan hij zich op deze wijze waarmaken.
De
hebzucht is onbeperkt. Vandaar de luxe het onnutige, onnodige. De welvaardstaat is een belediging voor de mens, maar hij kan er niet aan ontkomen, want hij is massaal de verkeerde zelfverwerkelijking.
Ook de communistische staten streven naar welvaart.
De hebzucht en het elkaar verdringen.

De huwelijksband.
De Europeaan heeft alles, zelfs een vrouw of een man, die ook in dit hebben onvrij worden.
                                                                        2
Oorlogen, klassenstrijd. De sterkste wint.

Zijn er communistische staten?
Toen in Europa het christendom in verval raakte, raakte ook het communisme (naastenliefde) in verval en kwamen de theorieën, want Europa is abstract.
Er kwamen velerlei socialisme; Marx werd de belangrijkste.
Het Marxisme is mislukte Hegelarij, dus geschikt voor de massa.

Elke socialistische theorie is een poging om de chr. idee te verwerkelijken, want Europa is christelijk.

Marxisme - materialisme.
zoekt de waarheid in de materiele sfeer.
Marx bedoelt de vrijheid, maar in het Hebben is zij niet.
Hij wil vrijheid, ook van meningsuiting.
Dit Lenin.

Wat is democratie?
Impliceert medezeggenschap.
Er is geen medezeggenschap als een vastaande ideologie wordt opgelegd.
Een communistische staat in de huidige interpretatie van "marxistisch" kan dus niet democratisch zijn.

Het Russisch verzet tegen de Tjecho-Slowaakse "liberalisering" spreekt dus vanzelf, al deugt het niet.

Is de kapitalistische staat democratisch?
Wat is kapitalisme? Wat kapitaal?
De kap. staat is een economische feodaliteit.
(In 1975 nog 250 wereldconcerns?)


Democratie en pers. vrijheid.
Deze laatse is massaal: het recht op hebben.

                                                                        3
In het recht op hebben, zijn de spelregels vastgesteld in de strijd om het grotere deel.
Hebzucht = genotzucht en andersom.
Het gaat om veel te winnen = te krijgen.

Voor de massa is democratie dus wel de vrijheid, maar omdat zij het in waarheid niet is, loopt zij altijd opnieuw in een slop, is voordurend op de verkeerde weg.
Dan "moet er wat aan gedaan worden".
Wijzigingen in het systeem.

Er moet altijd overal "wat aan gedaan worden", maar wie op de verkeerde weg blijft, kàn er niets aan doen.

De socialisten en het kapitalisme kunnen niet samengaan; lapwerk.
De uitholling van het geld.
Wat wij produceren wordt steeds nuttelozer/waardelozer.

Het huidige communisme is staats-kapitalisme.
Ook de communistische regeerder orienteren zich aan de hebzucht van hun burgers, maar niet aan de communistische idee.
Er zijn in de communistische landen enorme inkomensverschillen.

Dus doet het anarchisme weer opgeld.
Anarchisme --> staatkundige verwerkelijking van de chaos, maar bedoeld is dat ieder vrijwillig met de anderen samenwerkt.

Anarchisme als stormloop tegende monolithische staat. Is verdienstelijk.
Eigenlijk moet het de armoede beogen. "Zalig zijn de armen van geest" d.w.z. zij die het hebben afwijzen omdat zij des geestes zijn.
De massa wil deze niet (armoede), kan haar niet willen.
                                                                        4
Maar: Wij zullen altijd trachten de wereld te verbeteren, vastlopen en daardoor misère is daartoe de voorwaarde, want de massa leert alleen proefondervindelijk.
Er zijn vele blinde leidslieden der blinden. Vbld. Paulus VI, Johson, Brezjnew.

De regeerders komen voort uit de massa en zijn dus uitteraard incompetent.
regeren = beoordelen en dit vereist afstand en beschouwen dus boven en buiten de massa staan. Verder zijn zij allen bevooroordeeld.
                                  ------
                                                                        4a
Che en de naastenliefde

De revolutionair mag zijn doel nooit uit het oog verliezen en zich dus bijv. niet laten afleiden door huiselijke noden: gebrek aan kleding, aan voedsel en dgl. en ervoor willen sterven.
Hij moet zijn doel dus manlijk stellen.
Ook vrouwen kunnen dit doen.

De Nederlandse vrouw in het verzet.

Dit vasthouden aan het doel ongeacht de persoonlijke verplichtingen is een eis, die voor de meesten te zwaar is.
De persoonlijke verplichtingen als argument om niet met de revolutie mee te doen.
Was ook een argument om niet aan het verzet deel te nemen.
Hüller (Cees??): "Ik heb een gezin."
De agent en de joden-arrestaties.

Ché Guevara.
geb. 1928 1969 gewond gearresteerd.
Zuiver gepassioneerd, ironisch.
Barrientos  gaf onmiddelijk een copy van het dagboek aan de C.I.A., het Pentagon en de regering van Washington.
Allerlei pseudo-revolutionairen hebben gezegd, dat Ché zich vergist heeft. Ché is verguisd in naam van het marxisme-leininisme.
Hij was internationalist.
De Boliviaaanse boeren: wantrouwend en voorzichtig.
Het Amerikaanse imperialisme reorganiseert en steunt elke onderdrukkingsmacht en zendt desnoods de eigen troepen, zoals naar San Domingo, Panama.
Als er geen diepgaande revolutie komt in Z.Amerika (+/- 3 miljoen mensen) zal het N.Amerikaanse imperialisme ook Azië en Afrika onderwerpen.
Ook de E.E.G. is bang.
                             ------

Ché: een mythe, een symbool, een legende.
Dromer (maar creatief), visionair, fanaticus. "De ware revolutie wordt bewogen door gevoelens van liefde. (naastenliefde)
"Het zoeken naar gewin is geen waardige bezigheid."
"Het socialisme moet niet alleen verhoging van het levenspeil betekenen, maar ook leiden tot een betere mens."
                                  5
Che was een opstandig mens. Alles of niets.  "De Jacobijn,"
"In de S.U. en in de USA zijn de menagers aan het bewind."

Arts 1953  Guatamala: de United Fruit. 1954.

"In achtergebleven gebieden moet de revolutie van het platteland komen."

Che Guevara. Guerilla en vrijheid.

De querilla: De hedendaagse vorm van volksopstand.

Volksopstand =NIET protestdemonstraties.
   ,,        is altijd gewapende strijd.
Che: "Het enig antwoord op het geweer van de onderdrukker      is het geweer van de onderdrukte."
De misrekening van Guevara was, dat hij een volksopstand beoogde, maar het volk niet meekreeg. Het moet vrij willen zijn, maar daartoe moet het de vrijheid kennen. De vrijheidsidee moet aan het volk worden bijgebracht.
Dit is heel moeilijk, want het prefereert verhoging van levenspijl en verkleining van de inkomstenverschillen boven de vrijheid. (Napoleon).

Resultaten zijn nodig, want het volk leert proefondervindelijk en door voorbeelden.
Het geweldloos verzet leidt niet tot een volksopstand, want krijgt het volk niet mee; het resultaat laat te lang op zich wachten en het volk wil resultaten zien.
In dit opzicht is het geweldloos verzet irreëel.
Agressie sleept meer mensen mee.

Vrij
is de mens voorzoverre hij zichzelf kan zijn en de anderen, die dit ook beogen, niet hindert bij dit streven.

Creatief zijn.  O.A. "Mijn werk is mijn hobby."
Het moet voor het werk gaan, niet om de inkomsten uit dat werk.

De enkele verhoging van levenspeil betekent geen groter vrijheid. De vrijheid is niet in het bezit (materie).
Er zijn weinig vrije mensen in Europa en Amerika. De rijken niet.
Ook de armen zijn niet vrij en evenmin de analfabeten, want hun wisselwerking met de buitenwereld is uiterst beperkt.
Daarom wilde Guevara ook als doel van het socialisme een betere mens.
In Cuba wordt van de hooggeplaatsten verwacht, dat zij niet in groter materieële, maar in groter morele resultaten hun beloning zoeken.

Guevara wees dus wel een weg naar de vrijheid, maar hij zag de weg toch te kort, want hij vergat, dat het nationalisme een onvermijdelijke fase is.
Hij was internationalist, Het internationalisme voorondersteld het nationalisme.
Het socialisme en de individu.

Een Romeinse slaaf kon slaven hebben.
Dito in Rusland onder de tszaren.

De jacht naar materieel gewin corrumpeert. Daarom zijn de steeds toegekende loonsverhogingen kapitalistische contra-revolutionaire middelen.
"Begeerte heeft ons aangeraakt."

In de USA en Europa spreekt men van een guerilla in de steden.
Is in deze wereldelen een querilla buiten de steden mogelijk?
Onze maatschappij is hoog geïndustrialiseerd.
                                                                        7
Er zijn in zo een wereld twee bezwaren:
1) een strategisch.
2) een psychologisch.

De massa der negers in amerika is verstoken van de welvaart, maar kan op geen steun rekenen van de zijde der massa der welvarende blanke arbeiders.

De verzetsbewegingen: geen grote gevechten; wel sabotage, moorden, ontvoeringen.
Het verzet 1940/1945 was niet revolutionair.
                              ---