Zondag 10 november 1969
Encycliek "Humanae Vitae".
De denkfouten van de paus.
Wat is menselijk leven en wat houdt het begrip "mens" in. Het geweten.
De eenheid van het vrouwelijke en het manlijke als de liefdevolle zedelijkheid.
In de eenheid is de waarheid.
Montini heeft als pauselijk naam Paulus gekozen.
"Prograssio populorum" Revolutie.
De Belgische bisschop Leon Suenens:
"Laat ons een tweede geval van Galilei vermijden. Eén is genoeg voor de kerk."
Verreweg de meeste deelnemers aan het concilie waren vóór de pil.
De Ottoviani-groep vreesde dat als Paulus de opvatting van Puis XI en XII zou veranderen, dat zou betekenen, dat de kerk gedwaald had en dus de bijstand van de H. Geest had ontbeerd.
Het is deze verwaande pretentie om de onfeilbaarhied van de paus die tot zoveel onheil geleid heeft.
Overigens is ook Ogono Knaus (periodieke onthouding) een verhindering van het natuurlijk doel van de gelachtsdaad, maar omdat hier askese in het spel is, heeft het Vaticaan haar aanvaard.
(De onvruchtbare periode is door God ingesteld.)
Ottaviani: verhindering is moord.
Gods bevel: "Wees vruchtbaar enz."
Om te beginnen staat er niet:
"Weest doorlopend vruchtbaar,"
Het is een bevel tot voorplanting, maar niet tot niet anders dan voortplanting.
14
Wat hebben wij te maken met den bevelen van een totaal verouderde god?
Toen dit geschreven werd, was de aarde nog niet vervuld.
In 1850: 1 milliard wereldbewoners sinds de bevolking in de steentijd, d.w.z. dit aantal is enige honderd duizenden jaren bereikt.
1925 2 milliard.
1968 3.4 milliard
2000 7 milliard
In Z. Amerika, vrijwel geheel r.k., dreigt verdubbeling in 20 jaar.
De encycliek spreek van het doodvonnis uit over de mensheid - hongersnoden, pestilentiëen, oorlog moord en doodslag. Ongeacht het enorme toename van de abortus provocatus. Nu reeds in W.Duisland 200.000 … 1.5 miljoen per jaar.
De kerk verbied ook medisch noodzakelijke abortus.
(Als een vrouw een kind beslist niet wil, gaat ze door roeien en ruiten.)
roeien was oorspr. roede=glaslat
De nederlandse theologie professor Jan Visser: "Als het gods wet is moeten wij gehoorzamen, al gaat de wereld onder. Gerechtigheid moet geschieden."
Welk godsbeeld draagt deze man in zich? Welke goddelijke gerechtigheid?
De denkfouten van de paus zijn niet enkel zijn denkfouten. Hij is niet de enige conservatief, maar behoort wel tot de zwakke minderheid.
Wat zijn die denkfouten?
Hij spreekt over de coïtus als een blinde over kleuren.
Sluit zich aan bij de oude anti-sexualiteit van de kerk: Paulus, Augustus, Thomas: de afschuw van de lust.
(Nu wist Augustinus er alles van.)
(Deze extreem negative houding t.a.v. de vrouw hangt samen met het partiarchaat.)
15
Hiëronymus: In de coïtus is de mens een zwijn. Wat Paulus VI (paus van 1963 tot 1978) niet verhindert op de meest lustvolle wijze te leven en te reizen.
Hij denkt blijkbaar niet, maar praat na.
Wie denkt weet, dat alles wat gezegd kan worden, ook kan worden tegengesproken. Niets is zonder meer.
Wij moeten niet dogmatiseren.
Is de lust verkeerd?
Is het verkeerd als men, koud geworden, bij de warme kachel gaat zitten?
Mag eeen mens zich niet behagelijk voelen?
Mag hij niet een extase oproepen om het geluk van zijn liefde te beleven?
Door te beweren, dat de geslachtsdaad alleen de voortplanting mag dienen, stelt hij de voortplanting als doel van de gesl. daad, maar dit doel is handhaving (instandhouding) van de soort. Het doel is dus natuurlijk.
Maar zelfs in dit doel moeten wij ons afvragen of wij de natuur nooit een halt mogen toeroepen.
Wij doen het onafgebroken.
Hij beroept zich op Genesis.
Wat in Genesis staat is gedeeltelijk historisch interessant, maar niet de laatste wijsheid.
De bijbel =NIET gods woord, maar een verzameling van gedachten en voorstellingen der mensen over de goden.
------
Wat is menselijk leven?
Wat houdt het begrip "mens" in?
Mens: zedelijk wezen, wezenlijk zedelijk.
Redelijk: denkend in de juiste verhouding plaatsen.
De rede is de waarheid van het denken.
De juiste verhuiding is die der eenheid.
Redelijk denken is op vrouwelijke wijze: liefdegevoel, eenheidsgevoel, het zich onmiddelijk bewustzijn van de eenheid.
16
Omdat als de mens het Zijn als verschijnen zich opheft, omdat de mens wezenlijk is voortdurende verkering van de natuur tot idee.
daarom moet hij bij zijn doen en laten altijd het ideeële, het bovennatuurlijke beogen, dus moet hij het natuurlijk begeren van natuurlijke schijneenheid (teneinde natuurlijke zinlijke lust te voelen) verlangen naar ware eenheid: liefde, waardoor de zinlijke lust zich verkeert tot gevoelen als gelukzaligheid.
Dit is liefdevol-zedelijke man-vrouw betrekking.
Dit is de juiste verhouding van twee mensen als mensen, maar deze is niet zo maar te verwerkelijken.
Aanvankelijk overweegt het zinlijke. Als mens dienen wij dit, naarmate wij rijper worden, meer en meer te verkeren tot boven zinlijkheid.
Bij de vrouw loopt dit proces sneller; zij is van nature zedelijker dan den man.
De liefde is de waarheid van de zuivere vrouwelijke psyche, zoals de rede de waarheid is van het zuivere manlijke denken.
Aan het redelijk denken gaat het onredelijke, het verstandelijke natuurlijke vooraf; aan de liefde de natuurlijke verliefdheid.
17
Liefdeverhouding en gezinsvorming.
De vrouw wil zich als moeder (collectief) verwerkelijken.
Liefhebbend wil zij dan een kind van de man, die zij liefheeft.
Haar bewuste doel is dus niet de instandhouding van de soort.
Alleen dan is het kind door en uit hun eenheid verwekt, en ofschoon het die eenheid niet is (in levende lijve) beleven beiden er hun eenheid aan en hebben het lief.
De liefde voor het kind weerspiegeld hun liefde.
In het kind zij twee reeksen voorouders aanwezig; niet alleen de ouders.
Het is hun eenheid, maar als eenzijdigheid en buiten hen zelf.
De vrouw vormt de samenleving;
de man werkt in de samenleving.
Wie kinderen verwekt kan zijn geweten niet uitschakelen:
de verantwoording ervoor.
De liefde voor het kind dat door een andere man verwekt is bij de geliefde vrouw.
De man als vader.
Alles speelt zich buiten hem af.
---