Zondag 2-2-1969

Het verraad aan de Franse revolutie.

Vrijheid, gelijkheid en broederschap was de leuze.
In plaats daarvan zien wij een geleidelijk afglijden naar de dictatuur, een gelijkheid die enkel in het uiterlijk gezocht wordt en naar een bureaucratie, die de broederlijkheid versmoort.
Moeten wij terug naar de Franse revolutie of voorwaards naar een nieuwe?

1789 - 1e fase van de revolutie.
1792 - 2de fase van de revolutie
1793 - Lodewijk onthoofd.

Eerst vrijheid. Vervolgens ook gelijkheid en broederschap.
Linkse adel (jong) dreef door dat de Conventie als een geheel stemde.
De bourgeoisie moest toen wel volgen.

vrijheid - individu.
broederschap collectiviteit.
Hierin schuilt de latere controverse.

Er was veel romantiek in de revolutie.

De grote massa eiste niet de persoonlijke vrijheid. Dit deed Marx later wel.

Gracohen(?) Babenf, vader van het moderne communisme - dictatuur van het proletariaat.
Het natuurlijke - mensenrecht op alle goederen.
(gelijkheid en broederschap)
Tegenover hem de "vrienden van de orde".
gefinancierd door Engeland.

1795
Het Directoire + de Raad der 5000 en de Senaat vertegenwoordigden de grote massa van het Franse volk niet.
Dit deed wèl het leger, de jongens van 1792, ruig en met veel misère, incl. de officieren.
(Er heerste nameloze ellende in Frankrijk)
Hierdoor werd de weg geopend voor de militaire dictatuur.

"Wat had ik te willen?"
Hij moest zorgen voor afleiding roem en buit.
Reeds onder het Directoire werd zijn veldheersloopbaan vastgelegd.
                                    37
Napoleon steunde op de massa en zag dat deze zich niet om de vrijheid bekommerde.
Hij stamde zelf uit een eenvoudig en onbemiddeld milieu.

1832 Weer de vrijheidsgedachte.
1852 Het nationalisme en realisme.
(Opkomst van het socialisme)

Geleidelijk groeit nu het geloof in het geweld, in het recht van de sterkste.*
(recht = vrijheid)
(Het imperialisme der XIXe eeuw.)
Dit bereikt zijn toppunt in de 20e eeuw.
(De twee wereldoorlogen en het nazisme)

* Door dit geloof gaat de vrijheid onder.
Vrijheid: zij wordt alleen gezien op het terrein van de politiek en der economie, maar niet werkelijk toegepast.
In de gezinssfeer wordt zij ontkend evenals de gelijkheid, die ook in de politiek ontkend wordt. (Geen algemeen kiesrecht.)
Economisch wordt zij formeel erkend.<(Adam Smidt en de renpaarden.)
Gelijkheid vooronderstelt ongelijkheid.
                 38
De massa accepteert dit laatste niet. Zij wil formele gelijkheid.

Zowel de gedachten der vrijheid en gelijkheid als die der broederschap zijn voor haar enkel formeel.

De idee der Franse revolutie is uitgehold.
Zo was het ook onder het Directoire.
Toen kwam Napoleon.
Alles herhaalt zich, maar altijd anders.
Zij vraagt van haar dictatoren orde, rust en welstand.
Geen romantiek.
  Napoleon was een en al romantiek.
  De tijd van roem en glorie is voorbij.
De massamens, de collectieve, interesseert zich niet voor qualiteit maar voor quantiteit.
Hij vraagt niet om vreugde maar om genot.
Niet voor roemrijk, groot zijn, maar voor veel hebben.

Daarom aanvaardt hij ook de bureaucratie, die democratisch in het leven geroepen wordt als ontkenning der democratie, want ook deze is formeel en kan dus geen vrijheid baren.
                                    39
De bureaucratie heeft tot taak de bevrediging der genotzucht te bewerkstelligen, maar enkel in het algemeen, nivelerend.
Het manipuleren de massa, het conditioneren.


Er is geen vrijheid en daarom is ook de verkeerde ongelijkheid en de formele broederschap.

Is er een nieuwe revolutie te verwachten of moeten wij opnieuw bij de Franse revolutie aanknopen?

Er is geen weg terug.

Een nieuwe revolutie?

Wat zijn de voorwaarden daarvoor?
Een regering, die niet kan zien wat politiek aan de orde is.
Toenemende wanverhoudingen (maatschappelijk) machteloze regering.
Vijandigheid tussen de rangen en standen. Strijd.

Zijn deze tegenstellingen etc. aanwezig?

Er zijn materialisten en idealisten, duiven en havikken, racisten en humanisten, vrijheidsstrijders en slaven, progressieven en conservatieven, zij die bij brood alleen willen leven en zij, die zeggen, dat dit niet kan.
                                    40
Allen, die vóór wet en orde zijn, aanvaarden het fascisme.
Het is te velde verslagen, maar niet in de geesten der mensen.

Fascisme: het bewust wissen van het individu en zijn ondergang in de      massa, met als gevolg de heerschappij der collectiviteit,      verpersoonlijkt in een Führer, Duce, Candillo.

Het verschil met het communisme.
In theorie: de persoonlijke vrijheid (Marx)
Marx vraagt niet om een leider, maar verwacht dictatuur van het proletariaat en het afsterven van de staat,

Vrijheid  versus gelijkheid en broederschap
Individu  versus collectiviteit
Manlijk  versus vrouwelijk.

Dit zijn de grote conflicten van thans.
De vrijheid waarover de Franse revolutie spreekt, moet nog tot leven komen. Als dit het geval is, houden de gelijkheid en broederschap op formeel te zijn.

De gedachten van de Franse revolutie moeten nog tot levend begrip worden. Evenals het Christuskind liggen zij nog in doeken gewonden in de kribbe.

De machthebber - politiek en economisch, zien niets en kunnen niets veranderen.
Zij bouwen voort op het kapitalisme (vrije ondernemerschap) dat voortdurend botst op de collectiviteit.
Daarom zal de storm opsteken.
               ---