SYLLABUS 4.
Cursus: De positieve en negatieve aspecten van het Christendom.
Europa herkende de christelijke idee onmiddellijk, omdat
het in waarheid die idee is.
De geschiedenis van Europa moet dus gezien worden als het
streven naar verwerkelijking van de idee van het
christendom en dus van de vrije persoonlijkheid.
De kerken konden deze persoonlijkheid niet verwerkelijken,
want de r.k. stemt op en streeft naar macht en rijkdom
ondanks Lucas en Paulus, die hebzucht en geldzucht
veroordelen als de wortel van alle kwaad;
de calvinistische doemt tot machteloosheid, aangezien alles
voorbestemd is.
De vrije persoonlijkheid is de liefdevol redelijke.
Vrijheid is zelfbepaling. Redelijk denkend wordt de mens
door de rede bepaald, maar doet het zelf.
Door redelijk denken komen wij tot het andere en daardoor
tot eenheid, want eenheid is drie-eenheid.
Tot eenheid komen: opheffen van eenzijdigheid en van
tegenstelling.
De kerken kunnen dit niet. Het blijft bij ondoordacht
gepraat en uitstel "tot de dag der wederkomst van Jezus",
die dan rechtstreeks de heerschappij zal voeren.
Intussen moet de wereldlijke overheid proberen om de
volstrekte chaos te verhinderen. Zij is "door God verordineerd"
en heeft het recht het zwaard te voeren tegen boosdoeners
en vijanden.
Het is alles uit de bijbel te halen; kwestie van
interpretatie.
Omdat de mensen het oorlogvoeren niet konden laten, werd
het voorwaardelijk door de kerk gesanctioneerd: de leer
van "de rechtvaardige oorlog", en sterk ingeperkt door
perioden van "godsvrede".
Oorlog: eigen wil opleggen en zo streven naar eenheid,
schijneenheid, waarin de vijandigheid voorondersteld blijft.
Macht en geweld zijn in strijd met het gebod lief te hebben.
"Hebt God (de rede) lief boven alles en Uw naaste gelijk
Uzelf."
Naastenliefde is vanzelfsprekend voor wie redelijk denkt.
Naastenliefde is gevoel van eenheid en saamhorigheid.
De naaste was eerst alleen de dorps-, stam-, volksgenoot.
De vreemdeling behoorde er niet toe; stond niet in ere.
In het "Wien Neerlands bloed" wordt gesproken van "vreemde
smetten".
Jezus beveelt ook de vijanden = de vreemden lief te hebben.
Hij gaat dus verder dan de wet van Mozes.
---