SYLLABUS 4.
Cursus: Wording der Vrijheid.
Het Ik.
Zolang het niet zichzelf tot object maakt, blijft
het verstrooid.
Zichzelf tot object makend, is het subject, op en voor
zich, vrij.
Zolang slavernij nogelijk is, is het subject nog niet
geboren. Enkelen zijn vrij. Er is verschil tussen mensen en
mensen en dus wordt de mens nog niet gekend.
Ik is eenheid, concentratie, punt, enkel denkbaar.
In de eenheid van het Ik wordt alles eenheid.
Het Ik is het subject.
Elk ik is het subject.
Dit inzicht is van Duitse oorsprong.
De waarheid is in de eenheid. Het verstand kan echter
niet tot de eenheid komen.
In Gemütlichkeit en gezelligheid streeft het ik naar
zelfopheffing.
Omdat in Europa het verstand moest zegevieren, kan Europa
niet uit zichzelf tot vrijheid komen, al heeft het de
vrijheidsgedachte begrepen.
Ik-bewustzijn is Europees zelfbewustzijn.
Wij-bewustzijn is het Russische.
De Russen proberen tot het communisme te komen.
Het begin van iets is, wat het niet is. In Rusland is
geen communisme, wat zij overigens zelf toegeven.
Het Marxisme is een begin en formeel.
Voor Marx is het economische alles bepalend voor het
geestelijke leven; voor Freud het sexuele.
Beiden komen van de verstandelijkheid niet los en de
dialectiek van Marx is verstandsdialectiek.
Van communisme is in waarheid alleen dan te spreken, als
iedereen krijgt wat hij nodig heeft voor instandhouding van
lijf en leven en voor zelfverwerkelijking en als hij tevens
niet meer eist.
Dan is de mens vrij van de heerschappij der begeerten.
Voor de menigte is dit slechts langs de weg der religie
te bereiken, waarbij wij nadrukkelijk opmerken, dat voor
religiositeit geen hemelgod nodig is.
Een moeilijkheid is, dat de menigte dol is op goden.
Men verwijt de Russen, dat zij atheïstisch zijn, althans
hun régime.
De vraag is, of zij ook anti-religieus zijn, zoals wij.
Dostojewski zegt, dat ook de Russische atheïsten
diepgelovig en religieus zijn, omdat zij Russen zijn.
---